De NuVinci-naaf was voor gewone fietsen eigenlijk een flop, maar de traploze versnelling blijkt perfect bij elektrische fietsen te passen. Door de naaf te combineren met een middenmotor is de fiets zeer gebruiksvriendelijk, vooral voor ouderen die niet gewend zijn te schakelen, zo meldt de site smartdriving.nl

De NuVinci e-bike is speciaal voor de camper ontwikkeld. Een groot model fiets, met 28 inch-wielen, maar dankzij vouwstuur en -pedalen toch compact en eenvoudig te vervoeren in camper of auto.

De NuVinci-naaf is een vinding van het Amerikaanse bedrijf Fallbrook Technologies. De naaf biedt traploze versnellingen. Met een gashendel aan het stuur kun je kiezen of je zwaarder of lichter wilt trappen. De bediening is simpel, maar toch is het nooit echt een succes geworden. Batavus heeft ooit een model met zo’n naaf gehad. De eerste versie was heel zwaar en hij trapte ook heel zwaar, veel zwaarder dan met bijvoorbeeld een Nexus 8 naaf.

De NuVinci is inmiddels verder ontwikkeld en een stuk lichter geworden, geen vier kilo maar 2,4. Er is er nu eentje voor elektrische fietsen: de NuVinci Harmony. Het lage rendement is gebleven, maar dat is niet te merken dankzij de elektrische trapondersteuning. De actieradius is wel ongeveer tien procent minder, omdat de motor harder moet werken.

Soepel schakelen voor ouderen met e-bike

Daniel Bley van Fallbrook Technologies legt uit wat de voordelen zijn: ‘Je kunt met de gashendel zelf schakelen, maar ook een vast trapritme instellen en de NuVinci Harmony regelt automatisch bij alle snelheden de benodigde overbrenging en ondersteuning. Als je stopt, schakelt hij zelf terug. En als je weer vertrekt, trap je licht en naarmate je snelheid maakt, schakelt hij automatisch bij.

Voor oude mensen is dat ideaal. Die vinden versnellingen vaak ingewikkeld en kiezen in de praktijk één versnelling, waardoor ze bij het wegrijden erg zwaar moeten trappen. Dat is trouwens ook zwaar voor de motor, want die moet dan bij een laag toerental veel vermogen leveren. En elektrische motoren werken juist het best bij een wat hoger toerental.’

NuVinci is volgens Bley de enige naaf die bestand is tegen de kracht van de populaire middenmotor van Bosch. ‘Tijdens het trappen kun je gewoon schakelen. Op een elektrische fiets met een gewone naafversnelling kun je niet onder belasting schakelen. Daar kan de naaf niet tegen, hij blijft dan in een versnelling hangen.’

Veel Shimano-naven op elektrische fietsen gaan daardoor kapot. Daarom hebben Kalkhoff en Gazelle een onderbreking ingebouwd, die de motor eventjes uitschakelt. Bij de NuVinci Harmony is dat schakelen onder belasting geen enkel probleem. Bij een speed pedelec met de NuVinci Harmony bleef de naaf ook even in één versnelling hangen bij het optrekken. Dat komt waarschijnlijk door het grotere vermogen van een speed pedelec.’

Amerikanen mikken op Nederlandse markt e-bikes

Op de Duitse markt voor elektrische fietsen is de traploze versnellingsnaaf al een succes, zegt Bley. In Nederland ging het tot voor kort wat minder voorspoedig. Alleen een paar kleine merken kozen voor de Harmony. Bley kreeg opdracht van het Amerikaanse hoofdkantoor om de Nederlandse markt te veroveren. ‘Je zou verwachten dat NuVinci zich op Frankrijk of Groot-Brittannië zou richten. Maar Nederland is na Duitsland de belangrijkste markt voor e-bikes in Europa.’

Het eerste succes heeft Bley al binnen. Gazelle heeft al voor NuVinci gekozen en nu ook e-4motion, dat deze week een NuVinci met vouwstuur en middenmotor op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs presenteert.

Bij deze fiets kunnen het stuur en de pedalen ingevouwen worden, zodat de fiets eenvoudig te vervoeren is in een camper of auto. ‘Wij hebben dit zelf ontwikkeld en gecertificeerd en zijn daarmee de enige die dit aanbieden’, zegt een woordvoerder van e-4motion. Het stuur is eenvoudig weg te klappen waardoor de fiets slechts 99cm hoog wordt; passend in de meeste campergarages en compact te vervoeren op een fietsdrager achterop de auto, of gewoon minder ruimte innemend in de schuur.

Versnelling met middenmotor

De fiets met grote 28″ wielen biedt voor extra rijgemak het traploze en onderhoudsvrije NuVinci versnellingssysteem met middenmotor. Hierdoor is iedere trapsnelheid mogelijk en kan de fietser schakelen terwijl hij gewoon doortrapt (zeer praktisch in de heuvels of bergen). Op het stuur bevindt zich een elektronisch bedieningspaneel waarmee de ondersteuning te regelen is in vijf verschillende elektrische ondersteuningen.

Op het paneel wordt de snelheid, ritafstand en totale afstaand weergegeven. De fiets is standaard uitgerust met een acculader en een zeer zware Samsung accu van 36Volt en 13Ah van het type Li-Polymeer (opvolger van Li-ion, maar duurzamer, krachtiger en lichter dan een Li-ion batterij).

Ook is de fiets voorzien van monoshock voorvering: één veer bij het balhoofd voor extra comfort en stabiliteit tijdens het fietsen, zadelpenvering en een kettingkast.

Lees ook op smartdriving.nl, energiebusiness.nl en energieoverheid.nl

Amsterdam maakt onderscheid: geen parkeervergunning oude dieselbusjes vanaf 2016, voorrang voor elektrisch

Wind goedkoopste energiebron, ook zonder subsidie

Nationaal Energieakkoord blijkt wassen neus

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl